Průmyslová oblast kraje byla silně postižena válečnými událostmi, především bombardováním a přímými frontovými boji. Škody se nevyhnuly ani hasičským objektům a hasební technice. Jedním z prvních úkolů bylo proto odstraňování takto vzniklých škod samotnými hasiči.
V říjnu roku 1945 byla ustavena celostátní organizace Svaz československého hasičstva. U zemských jednot se od roku 1946 vytvářely okresní hasičské jednoty (OHJ).
Po 2. světové válce sbíral vratimovský hasičský sbor síly a prostředky pro další činnost. Po komunistickém převratu v únoru 1948 byl začleněn do složek Národní fronty, přičemž je nasazován převážně na akce v rámci budování města, např. výstavba školy, jeslí, stadionu, výpomoc v JZD aj. Přesto převážná většina hasičů zůstává členy sboru i nadále.
V roce 1950 je z peněz sboru zakoupen podvozek vozidla PRAGA RN. Díky finanční dotaci ministerstva vnitra je vozidlo přestavěno na skříňové požární auto s čerpadlem. Tento prototyp požárního vozu byl v té době jedním z nejmodernějších a nejvýkonnějších aut v okrese.
Automobilová stříkačka AS 16 Praga RN Automobilová stříkačka AS 16 Praga RN. První předvedení AS16 vratimovské
podvozek zakoupen v roce 1948 z Na snímku první řidič Jan Firek. veřejnosti, cvičení na školu TGM.
Vratimovských papíren, v Brně byla vyrobena
hasičská nástavba, poté byla vystavována
v Praze, odkud přijela i s výzdobou.
V 50. letech nabývala na významu preventivní protipožární činnost, na niž bylo nutno proškolit prohlídkové skupiny, a v souvislosti s tím spoustu času věnovat provádění preventivních prohlídek. Vedle toho narůstal také počet hasičských zásahů. Záchranné práce při velkých požárech ve Vratimově a v okolních obcích a také zásahy u povodní si vyžádaly nesmírné úsilí, čas a mnohdy i újmu na zdraví členů sboru.
Dne 15. května 1960 byl na krajské konferenci v Ostravě ustaven Severomoravský krajský výbor Českého svazu požární ochrany (ČSPO), který fungoval do svého zrušení v prosinci 1965.
V roce 1966 byla dokončena stavba hospodářské budovy při požární zbrojnici, v níž se nachází nejen schůzovní místnost, ale také klubovna a skladiště.
V roce 1969 byl Sboru dobrovolných hasičů města Vratimova, jako jednomu z prvních v okrese, přidělen automobilový požární přívěs PPS 12.
Náhradou za již poruchový vůz PRAGA RN je v roce 1971 dodáno starší vozidlo TATRA 805 ve valníkové úpravě.
V 70. letech jsou již prostory staré zbrojnice nevyhovující, a sbor usiluje o výstavbu modernějšího a podstatně rozsáhlejšího objektu. Stavba nové požární zbrojnice v ulici Na Příčnici je zahájena roku
Stavba nové hasičské zbrojnice,ve které Slavnostní otevření hasičárny za účasti
sídlí sbor dodnes. Rok 1976. JUDR. Řepišťského (uprostřed). Rok 1976.
V roce 1983 je cisterna ZIL 130 nahrazena starší cisternou TATRA 148. Navíc od roku 1990 dispoval sbor další starší cisternou CAS 25-Škoda 706 RTHP. TATRA 148 slouží díky odborné a intenzívní péči a údržbě dodnes.
CISTERNA ZIL 130 CAS25 Š706 RTHP
CAS 32 Tatra 148
V nových prostorách zbrojnice se úspěšně vyvíjí také činnost několika družstev žáků, dorostu a dospělých. Ze soutěží v okrsku, v okrese i kraji přivážejí družstva množství vítězných pohárů, diplomů a dalších ocenění za skvělá umístění.
Rok 1970 - Firková Jarmila a Firek Josef Družstvo mladých hasičů, r. 1975, Mladí hasiči 1. máj 1989
(nebyli manželé ani sourozenci) na snímku zcela vlevo starosta sboru Úplně vzadu tehdejší vedoucí
a mladší žákyně - 1. místo okr. kolo Josef Firek mladší, zcela vpravo vedoucí mládeže Ing. Miroslav Slovják
mládeže Jarmila Firková, v horní řadě
čtvrtý zleva pozdější vedoucí mládeže
Ing. Miroslav Slovják.
Nelze opomenout skutečnost, že Sbor dobrovolných hasičů města Vratimova se může právem pyšnit dlouholetou tradicí a vysokou úrovní při práci s mládeží. Pod vedením zkušených instruktorů vychoval již několik generací zdatných hasičů.
Rýmařov kolem roku 1975.
Soutěž v požárním sportu, byla velice oblíbená.