CAS K25 Liaz 101

 Naše CAS-25 na podvozku LIAZ 101 byla zakoupena začátkem roku 2002 z rozpočtu města Vratimova jako náhrada za přesluhující CAS-25 na podvozku Škoda 706 RTHP. Náš Trambus sice z dálky vypadal celkem dobře a díky intenzivní údržbě stále jezdil, ale jízda v něm byla značným dobrodružstvím, protože do kopce nejel a z kopce nebrzdil (poznámka: z hasičárny je to všemi směry z kopce :-).

Náš velitel už rok usiloval o zakoupení úplně nového vozu na podvozku MAN, ale cena kolem pěti milionů byla pro naše radní příliš vysoko, takže zapracovali oni a sehnali Liazku z jedné vesnice ve středních Čechách.

Obchod byl nakonec dohodnut a v pátek 8. března se naši vyslanci - starosta, velitel a dva řidiči - vydali pro vůz. Na zpáteční cestě dlouhé skoro 400 kilometrů (určitě nejdelší v historii tohoto vozu) sice " chytli defekt", a to dokonce  dvakrát, ale navečer skutečně dorazili.

Cisterna byla sice v celkem dobrém stavu, ale bez jakýchkoliv úprav nebo vylepšení, tedy přesně tak, jak před lety vyjela z výrobní linky v Poličce, včetně všech úchytů na vybavení ve skříních, s původním výstražným zařízením a podobně. Protože naše představy o moderním vozidle tohoto typu byly úplně jiné, nastalo období mohutné přestavby. Z celé nástavby zbyla jenom kostra s roletami a nádrží, všechny původní přepážky a úchyty byly odstraněny, a to i ze střechy a ušetřena nezůstala ani lafeta. Ta byla odstraněna hned z několika důvodů: jednak o její použitelnosti lze úspěšně pochybovat, jednak jsme potřebovali na střechu umístit výsuvný žebřík, a navíc by se nám ani nevešla do našich nízkých vrat.

Po měsíci každodenní a často i každonoční práce bylo hotovo. Bylo kompletně přestavěno vnitřní uspořádání všech bočních skříní, uložení věcí na střeše, kam navíc přibyla další jedna hliníková skříň, kabina dostala nové obložení stěn, nad přední sklo přibyla police s radiostanicí, HF sadou pro mobil a autorádiem, na madlo před zadními sedadly přibyla další schránka na kapesní radiostanice a jiné menší věci a přibylo i noční osvětlení nad sedadly mužstva, aby nemuseli hasiči v případě potřeby během jízdy vyrušovat řidiče. Nakonec byla osazena nová majáková rampa a siréna od Britské firmy Premier Hazard. Na tomto místě se sluší poděkovat firmě KES s.r.o. se sídlem ve Vratimově, která světelnou rampu věnovala jako sponzorský dar. Jako poslední byla ze starého vozu přemontována vozidlová radiostanice a nová " Caska " byla v sobotu 6. dubna " postavena na výjezd ". 

 

 

Teď už ale k popisu samotného vozidla:

Podvozek je klasický LIAZ 101, čerpadlo zdvojené kombinované s možností paralelního nebo sériového řazení (standardní výkon nebo vysoký tlak). Nádrž na vodu a pěnidlo je původní s obsahem 2500 resp. 400 litrů. V přední masce byly provedeny úpravy, aby bylo tažné zařízení přístupné i bez nutnosti ji sundávat.

Při pohledu na přední část vnitřku kabiny je vidět police nad předním sklem s rádiem, radiostanicí a HF, ovládací jednotka sirény (dole uprostřed) a panel ovládání světelné rampy pod ní. Na druhém snímku je umístění VDP na motoru, schránka na madle s kapesními radiostanicemi. Nad sedadly mužstva je police s nočním osvětlením, náhradními maskami pro VDP, krčními fixačními límci a dalšími drobnostmi. Pod sedadly jsou vaky s lezeckým vybavením.

   

Ve skříních na pravé straně vozu jsou umístěny náhradní lahve pro VDP, další VDP pro velitele a VDP Saturn S2 pro evakuaci osob, přetlakový ventilátor Papin 350, sudy se sorbentem, přepravky s různým nářadím, motorová pila, plovoucí čerpadlo, nářadí pro otevírání nepřístupných prostor a vyprošťování osob u autonehod, přepravka s vybavením pro zásahy na únik chemikálií a ropných látek, koše s hadicemi, ruční HP a jiné prostředky.

Ve skříních na levé straně je elektrocentrála s osvětlovací technikou, zásoba hadic, proudnice různých typů, sada vakuových dlah s nosítky, lékařský kufr, kufr s kyslíkovým křísícím zařízením Saturn OXY a ruční hydraulické vyprošťovací nářadí Narimex. Vybavení levé přední skříně se navíc mění podle ročního období - v zimě řetězy a posypový materiál, v létě vybavení na likvidaci bodavého hmyzu.

liaz_z.jpg (48407 bytes)liaz_strecha.jpg (46743 bytes)liaz_noc1.jpg (36117 bytes)

Zadní skříň s ovládáním čerpadla jako jediná nebyla změněna, pouze přibyly dvě světla zábleskových jednotek (nad reflexními pásy). Na střeše byla odstraněna lafeta, byl zde umístěn výsuvný žebřík a hliníková skříň na nářadí (na snímku vpravo). Na závěr ještě jeden zajímavý snímek od nočního výjezdu jen tak pro oko diváka ...

Na začátek stránky

Na výběr techniky